Work in Progress

De första avsnitten av Friday Night Lights fjärde säsong kretsar kring familjen McRille. När den försvinner ur fokus kommer en ny karaktär in: en cheerleadertjej som ser ut som Sofina, som ser ut som kvinnan Jack Kerouac dejtar i The Subterraneans, Mardou Fox, som får mig att minnas Kerouacs spontana prosa, och en liten ilning av längtan far igenom mig när jag läser Wikipedias sammanfattning av boken. ”När allt var nytt och outforskat”, börjar jag skriva men hejdar mig för det finns ljusår av liv kvar att leva, jag har bara smuttat på det stora silverhavet, men det är så lätt att glömma, så lätt att stanna, så lätt att dö. Mardou Fox, som Kerouac dejtade i ett regnigt San Francisco, hon hade en son på fem–sex år, hette han inte Little Henry?
   Vad var det som väckte mig?
   Det var Jess Merriweather, cheerleadern, som fick en avdomnad orkester långt därinne att ge ifrån sig ett svagt gnisslande från yrvakna violiner. Minnet av att ha satt fingertoppen mot mysteriet. Måste jobba. Måste fortsätta. Får aldrig sluta.

”Vem känner inte ibland hur man frestas
att släppa och bara g
e upp
Och vem vågar tro att den stora musiken
finns och slumrar i oss”

Där vi satt i den av kroppsvätskor och gräsaska solkade vita soffan och lyssnade på mina vita svenska medelklasslåtar gjorde jag en utläggning om just de där raderna, om ”den stora musiken” som var så svindlande nära just då.
   Den stora musiken är allt vi kan bli, den mångfärgade, dansande,  holografiska, tusenarmade kärleken, gudagnistan. Den stora musiken är vår essens. Att inte låta den växa till symfoni är ett brott.

(17 februari 2016)

Tomas Andersson Wij: Mitt barnsliga leende

Skriv din kommentar här:

